ارائه آموزش‌های بهنگام با اجرای طرح «پیام مشاور» در مدارس

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی به نقل از پانا، مسعود شکوهی درباره چگونگی فرایند هدایت تحصیلی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با توجه به شرایط کرونا اظهار کرد: «سیر تحولات ایجاد شده در کشور به‌دلیل بروز و همه گیری بیماری نوپدید کرونا و تعطیلی طولانی مدت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس، ضرورت سرعت بخشیدن به بهره برداری مناسب از بستری کارآمد برای محقق کردن اجرای برنامه‌های تکلیفی حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی و اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی این معاونت بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را ضروری‌تر کرده است.»

وی ادامه داد: «در این راستا استفاده از همه ظرفیت‌های کشور به ویژه فضای مجازی و رسانه ملی برای جبران فرصت‌های از دست‌رفته در فرایند ارائه خدمات مشاوره ای، ارتقایی، مداخله ای و حمایتی و مددکاری) دانش‌آموزان در کانون توجه قرار گرفته است و اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در راستای ماموریت‌های خود زمینه سازی لازم برای اجرای فعالیت راهنمایی، مشاوره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری از مشاوران مدارس به شکل حضوری و غیر حضوری به خصوص در بستر شبکه شاد را فراهم آورده است.»

انجام فعالیت‌ها به صورت الکترونیکی

شکوهی بیان کرد: «در اجرای فرایند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان که یکی از برنامه‌های مهم اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی است برخی از فعالیت‌ها همانند سنوات گذشته به صورت الکترونیکی صورت گرفته است.»

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اجرای آزمون‌های توانایی و رغبت (از ۲۴ آبان تا ۲۰ بهمن ماه ۹۹)؛ تکمیل نمون برگ‌های نظرخواهی (دانش‌آموز، معلم، والدین و مشاوره) از ۱۵ دی ۹۹ تا ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰؛ تکمیل ظرفیت شاخه و رشته‌های تحصیلی مناطق از اول اسفند ۹۹ تا ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰؛ ثبت نتایج امتحانات برای عملکرد تحصیلی دو هفته بعد از آخرین امتحان (نیمه اول تیرماه)؛ صدور نمون برگ‌های هدایت تحصیلی برای دانش‌آموزان پایه نهم به تعداد یک میلیون و ۹۶ هزار و ۲۱۶ هزار و مشاهده نمون برگ‌ها در مدارس مبدا و مقصد را از جمله اقدامات انجام شده اعلام کرد.

وی اضافه کرد در سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ تغییراتی در سامانه ثبت نمرات به وجود آمده است که به جای ثبت نمرات در سامانه سناد در سامانه ای به نام سیدا نمرات دانش‌آموزان پایه نهم ثبت و به سیستم دانا انتقال و سپس به پورتال همگام انتقال داده شد و پس از انتقال نمرات در پورتال همگام و صدور نمون برگ‌های هدایت تحصیلی در همگام، این نمون برگ‌ها در سامانه پادا که سامانه پیش ثبت نام الکترونیکی دانش‌آموزان است در سال تحصیلی جاری راه اندازی و برای مدیران مدارس و دانش‌آموزان قابل رویت شد.

تکلیف دانش‌آموزانی که دارای شرایط خاص و یا نیاز به بررسی مجدد نمرات در کمیته هدایت تحصیلی داشته اند

شکوهی همچنین عنوان کرد: «دانش‌آموزانی که دارای شرایط خاص و یا نیاز به بررسی مجدد نمرات در کمیته هدایت تحصیلی داشته اند و فرم ۶ براساس بخشنامه متمم هدایت تحصیلی برایشان صادر شده است در سامانه همگام برای ثبت این نمون برگ ماژولی به نام صدور / ویرایش دستی هدایت تحصیلی طراحی شد و به صورت الکترونیکی اولویت رشته‌های تحصیلی این گروه از دانش‌آموزان پس از ثبت در همگام در سامانه پادا قابل رویت است.»

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی گفت: «در راستای فرهنگ‌سازی و انتخاب آگاهانه دانش‌آموزان، تشکیل کانال آموزشی ترویجی و گروه‌های تعاملی از سطح ستاد تا مدرسه در شبکه شاد برای ارائه پیام‌های آموزشی و ترویجی، اطلاعات اجرایی و تبادل دوطرفه با دانش‌آموزان، والدین و مشاوران، معلمان و سایر کارکنان مدرسه در شبکه شاد انجام شده است.»

وی افزود: «زمینه سازی برای ایجاد جذابیت در بعد محتوایی و تعاملی در شبکه شاد در قالب (ساخت و راه اندازی گروه‌های تعاملی دانش‌آموزی، کانال‌های اطلاع رسانی و …) برای ارائه خدمات مشورتی، ارتقایی، راهنمایی، مشاوره ای و آموزشی؛ تولید و ارائه محتوای آموزشی برای اطلاع رسانی هدایت تحصیلی به دانش‌آموزان و اولیای آنان در شبکه شاد در قالب (کلیپ،‌ اسلاید پوستر، بروشور و …)؛ اختصاص سایت مجزا برای هدایت تحصیلی (www.ht.medu.ir) برای اطلاع رسانی هدایت تحصیلی به دانش‌آموزان و اولیای آنان؛ توانمندسازی روانی – تحصیلی دانش‌آموزان، والدین و اولیا با توجه نیازهای آموزشی مورد نیاز آنان؛ فعال سازی دبیرخانه کشوری در حوزه تحصیلی و تولید محتوای آموزشی چندرسانه ای مورد نیاز و فعال سازی کانال پرورشی و فرهنگی در شبکه شاد از دیگر اقدامات برای انجام هدایت تحصیلی در شرایط کرونا بوده است.»

شکوهی ادامه داد: «اجرای طرح پیام مشاور در مدارس که در یک پیوستار و سیستمی از ستاد تا مدرسه و خانه استمرار می‌یابد کمک می‌کند تا در شرایط کرونایی که امکان حضور فیزیکی در مدارس وجود ندارد، بتوانیم نسبت به ارائه آموزش‌های بهنگام و همچنین اطلاع رسانی و هماهنگی‌های لازم برای تمامی دانش‌آموزان و اولیا از طرق مختلف (کانال‌های مجازی در شبکه شاد و…) نقش آفرینی کنیم. در این طرح مشاوران مدارس براساس سیاست‌های اعلام شده و با درک نیازهای روان‌شناختی دانش‌آموزان و اولیا ضمن اولویت بندی محتواهای ارسالی، مراتب را به فوریت در اختیار دانش‌آموزان و اولیا به طور مستمر قرار خواهند داد.»

منبع خبر:medu.ir